Kan jeg fortsatt bruke smartkortet?
Kan jeg fortsatt bruke smartkortet mitt for å åpne og låse bilene?
Følg innlegget
14
følgere
Om man er redd for å gå tom for strøm kan vi anbefale (som beskrevet her) å anskaffe en powerbank. De er ikke stort større enn et smartkort, og uansett en god investering om man er alene på fjellet eller utenfor allfarvei.
Jeg ser to hovedproblemer med dette for vår del:
1. Henting og levering av bilene
I husstanden vår er ikke alltid den som bestiller bilen som henter eller leverer bilen og da er vi avhengige av at begge brukerne kan åpne.
Jeg fikk som "tips" av dere at vi enn så lenge skulle bruke hverandres medlemskort til å åpne opp/lukke bilen dersom det var ikke vi selv som leverer/henter en bil, men da vi ofte bestiller biler i garasje blir dette kronglete/umulig.
Jeg vil gjerne vite hvordan dere har tenkt å fikse dette og hva planen er for "familie" medlemmer.
2. Utladet/ødelagt mobil
At dere nå kun tillater en app til å åpne bilen er faktisk veldig uheldig og forringer tjenesten deres enormt. Virkelig.
Jeg har flere ganger hatt utladet telefon i dagesvis og vært glad for at det er kortet som er "nøkkelen" til bilene. Ofte på ferie bruker jeg ikke mobilen i det hele tatt. Hva hadde skjedd om jeg er på Vestkapp uten batteri på mobilen og skal kjøre av gårde?
Og selv med batteri, har jeg også opplevd at GPS og Bluetooth slutter uten videre å virke på mobilen (har vært daglig leder i mobil butikk, så jeg har god kjennskap til mobiler generelt og har sett ting dere ikke hadde trodd var mulige). Hva gjør jeg da?
Ser frem til å høre om dere faktisk har en plan som inkluderer bruk av kort eller om dere har kjøpt ideen om at fremtiden er "app only" så jeg kan ta en vurdering om Bilkollektivet er løsningen for oss fremover eller om vi skal vurdere noe annet.
På forhånd takk.
1. Jeg ser utfordringen, og vil jobbe for å finne en god løsning for å dele reservasjoner med andre sjåfører som deler medlemskapet.
2. Vi har ingen konkrete planer om å kutte ut smartkortene. Teknologien i bilene fungerer med begge deler (bortsett fra de som står i garasjer, som bare funker med app). Vi sender ikke lenger ut smartkort til nye medlemmer, men det vil også fremover være mulig å bestille dette fra vårt kontaktskjema, dersom man ønsker det. Når det er sagt, så er det veldig få lignende tjenester, både i Norge og internasjonalt, som ikke har gått over til kun å basere seg på app, så det ser ut til å fungere relativt greit det og.
Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor biler som står i garasje ikke kan åpnes med kort? Kan dere forklare det for meg?
Når jeg skal åpne opp med appen får jeg også alltid beskjed om at jeg må skru på blutooth, men likevel når selve åpningen skjer står det først "Låser opp via Bluetooth" og så etter halvgått hjul på skjermen "Låser opp via mobilnettverk". Er det slik det skal være? Trenger den kontakt via begge de to for å klare å låse opp? Og det tar en "evighet" hvis man er kald/har det travelt/har en sint rev etter seg eller annet som gjør at man vil inn i bilen raskt:)
Grunnen til at ikke smartkort fungerer ved starten av reservasjonen, for åpning av biler som har fast plass uten dekning, er at reservasjonene må overføres til bilen for at den skal vite at en bruker har en aktiv reservasjon.
Om bilen står med mobildekning kan reservasjonen overføres til bilen vi mobilnettverket. Dersom bilen ikke har mobildekning benyttes bluetooth til å overføre reservasjonen til bilen direkte fra appen/telefonen.
Smartkortet er med andre ord ikke like "smart" som en smarttelefon, da det ikke har noen mulighet til å lagre og overføre reservasjoner til biler uten mobildekning.
Med det gamle systemet var det trass alt uproblematisk å bruke smartkortet til å hente bilar med fast plass i garasje, det har eg gjort fleire gangar. Korleis vart eigentleg reservasjonane mine overført til desse bilane? Slik eg tolkar forklaringa di så skulle dette ikkje ha fungert, men det gjorde det jo?
Som tidligere kommunisert så er dette et av sikkerhetshullene vi tettet med det nye systemet. I det gamle systemet "visste" ikke bilene i garasjer uten dekning om brukeren hadde en aktiv reservasjon eller ikke. Det var derfor mulig for medlemmene å hente ut feil bil, noe som ofte skjedde, og som skapte mye frustrasjon for medlemmer som ikke fant bilen de hadde reservert.
Nå vil ikke dette lenger kunne skje.
Lurer, fordi 3G er på vei ut og 4G er veldig "flaky" der jeg har hytte. 😀
Mannen min har bestilt bil, som står i garasje, og kortlesaren i vinduet er fjerna. Så, det store spørsmålet er, når me er på ferie, må han, eller i det minste mobilen hans vera i mine hender, dersom eg skal ein tur på eiga hand? Det er jo ikkje slik at me går hand i hand, heile ferien.
Eller er det såpass smart tilrettelagt at når ein i eit fellesskap bestiler bil, så blir reserveringa automatisk overført til den andre sin mobilapp også?
Det ser dessverre ikkje slik ut, for hans reservasjon viser i alle fall ikkje i min app.
Så korleis taklar me den kommande ferien?
Kortleserne er ikke fjernet, de er bare byttet ut med nye bokser (som inneholder kortleser).
I din situasjon vil en mulig løsning være å logge deg inn i appen med din manns brukernavn og passord (fra din egen telefon).
Vi ønsker oss en bedre løsning for dette, og det ligger i planen for videreutvikling av appen.