Til seneste kommentar

Kan jeg fortsatt bruke smartkortet?

Kan jeg fortsatt bruke smartkortet mitt for å åpne og låse bilene?
Bilkollektivet

Kommentarer

  • Alle bilene har mulighet både for åpning fra appen og med smartkort. Vi anbefaler imidlertid at man benytter appen til å åpne bilen ved reservasjonens start og for å avslutte reservasjonen, men at smartkort kan benyttes underveis som en reserveløsning. Biler som står i parkeringsgarasje uten dekning må åpnes med mobilen første gang, samt avsluttes vi app. 


    Morten Munch-Olsen Daglig leder
    (Oppdatert )
  • Hva skjer hvis telfonen går tom for strøm mens man bruker bilen ? Blir ikke det da vanskelig å åpne eller låse bilen?
    Tom Hirscberg
  • Jeg synes det er mest praktisk med smartkort. Håper vi får beholde begge deler. Jeg opplevde i sommer at jeg gikk tom for strøm på mobilen fordi jeg ikke fikk ladet mens jeg kjørte.
    Wenche Strøm
  • Ikke fjern mulighet til å låse opp med kort. Plutselig kan en stå der langt oppå fjellet uten mobil som virker.
    Mirjam Vibe Kehlin
  • Takk for innspill. Vi ser at flere ønsker seg fortsatt mulighet til å benytte smartkort, og det vil på de fleste av bilene (som ikke står i garasje) fortsatt være mulighet for dette (Men vi sender ikke lenger ut smartkort til nye medlemmer).

    Om man er redd for å gå tom for strøm kan vi anbefale (som beskrevet her) å anskaffe en powerbank. De er ikke stort større enn et smartkort, og uansett en god investering om man er alene på fjellet eller utenfor allfarvei.
    Haakon
  • Hei Håkon,

    Jeg ser to hovedproblemer med dette for vår del:

    1. Henting og levering av bilene
    I husstanden vår er ikke alltid den som bestiller bilen som henter eller leverer bilen og da er vi avhengige av at begge brukerne kan åpne.

    Jeg fikk som "tips" av dere at vi enn så lenge skulle bruke hverandres medlemskort til å åpne opp/lukke bilen dersom det var ikke vi selv som leverer/henter en bil, men da vi ofte bestiller biler i garasje blir dette kronglete/umulig.

    Jeg vil gjerne vite hvordan dere har tenkt å fikse dette og hva planen er for "familie" medlemmer.

    2. Utladet/ødelagt mobil
    At dere nå kun tillater en app til å åpne bilen er faktisk veldig uheldig og forringer tjenesten deres enormt. Virkelig.

    Jeg har flere ganger hatt utladet telefon i dagesvis og vært glad for at det er kortet som er "nøkkelen" til bilene. Ofte på ferie bruker jeg ikke mobilen i det hele tatt. Hva hadde skjedd om jeg er på Vestkapp uten batteri på mobilen og skal kjøre av gårde?

    Og selv med batteri, har jeg også opplevd at GPS og Bluetooth slutter uten videre å virke på mobilen (har vært daglig leder i mobil butikk, så jeg har god kjennskap til mobiler generelt og har sett ting dere ikke hadde trodd var mulige). Hva gjør jeg da?

    Ser frem til å høre om dere faktisk har en plan som inkluderer bruk av kort eller om dere har kjøpt ideen om at fremtiden er "app only" så jeg kan ta en vurdering om Bilkollektivet er løsningen for oss fremover eller om vi skal vurdere noe annet.

    På forhånd takk.
    Rubén Romero
  • Hei Rubén

    1. Jeg ser utfordringen, og vil jobbe for å finne en god løsning for å dele reservasjoner med andre sjåfører som deler medlemskapet.

    2. Vi har ingen konkrete planer om å kutte ut smartkortene. Teknologien i bilene fungerer med begge deler (bortsett fra de som står i garasjer, som bare funker med app). Vi sender ikke lenger ut smartkort til nye medlemmer, men det vil også fremover være mulig å bestille dette fra vårt kontaktskjema, dersom man ønsker det. Når det er sagt, så er det veldig få lignende tjenester, både i Norge og internasjonalt, som ikke har gått over til kun å basere seg på app, så det ser ut til å fungere relativt greit det og.
    Haakon
  • Det er sagt før, men jeg vil også slutte meg til! Vi må få beholde kortene. Når man har kjørt langt av gårde på tur kan man både risikere å stå uten batteri OG uten dekning, da er ikke powerbank til hjelp.
    Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor biler som står i garasje ikke kan åpnes med kort? Kan dere forklare det for meg?
    Når jeg skal åpne opp med appen får jeg også alltid beskjed om at jeg må skru på blutooth, men likevel når selve åpningen skjer står det først "Låser opp via Bluetooth" og så etter halvgått hjul på skjermen "Låser opp via mobilnettverk". Er det slik det skal være? Trenger den kontakt via begge de to for å klare å låse opp? Og det tar en "evighet" hvis man er kald/har det travelt/har en sint rev etter seg eller annet som gjør at man vil inn i bilen raskt:)

    Ester Mæland
  • Hei Ester. Vi kommer som sagt til å beholde beholde mulighet for bruk av smartkort i tillegg til appen.

    Grunnen til at ikke smartkort fungerer ved starten av reservasjonen, for åpning av biler som har fast plass uten dekning, er at reservasjonene må overføres til bilen for at den skal vite at en bruker har en aktiv reservasjon.
    Om bilen står med mobildekning kan reservasjonen overføres til bilen vi mobilnettverket. Dersom bilen ikke har mobildekning benyttes bluetooth til å overføre reservasjonen til bilen direkte fra appen/telefonen.
    Smartkortet er med andre ord ikke like "smart" som en smarttelefon, da det ikke har noen mulighet til å lagre og overføre reservasjoner til biler uten mobildekning.
    Haakon
  • Eg har ikkje noko spesiell meining om app vs smartkort, men dette svaret får meg til å stusse. Korleis fungerte eigentleg dette før innføringa av den nye appen med opplåsing via Bluetooth?

    Med det gamle systemet var det trass alt uproblematisk å bruke smartkortet til å hente bilar med fast plass i garasje, det har eg gjort fleire gangar. Korleis vart eigentleg reservasjonane mine overført til desse bilane? Slik eg tolkar forklaringa di så skulle dette ikkje ha fungert, men det gjorde det jo?
    Tore Anderson
  • Hei Tore.

    Som tidligere kommunisert så er dette et av sikkerhetshullene vi tettet med det nye systemet. I det gamle systemet "visste" ikke bilene i garasjer uten dekning om brukeren hadde en aktiv reservasjon eller ikke. Det var derfor mulig for medlemmene å hente ut feil bil, noe som ofte skjedde, og som skapte mye frustrasjon for medlemmer som ikke fant bilen de hadde reservert.
    Nå vil ikke dette lenger kunne skje.
    Haakon
  • Så det vil være mulig å åpne bilen når en er på tur ute i bushen uten (god nok) dekning med smartkortet? Eventuellt med mobilen, bare den har strøm?
    Lurer, fordi 3G er på vei ut og 4G er veldig "flaky" der jeg har hytte. 😀
    Ciel Udbjørg
  • Ja Ciel. Det er mulig å bruke smartkortet, slik som før, underveis i reservasjonen. Også uten dekning 😀
    Haakon
  • Støtter forslag om å beholde ordning med smartkort! Kan gjerne ha begge deler. Bruk av bil er veldig ofte knytta til "tidskritiske" situasjonar slik som henting på trening eller avtalar om samkjøring. Når ein ikkje har tryggheten ved å eige bil sjølv, så er ein avhengig av at ting fungerer, og at det fungerer utan å måtte styre med apper som crasher eller henger, oppdateringer med ny innlogging, powerbank osv. Det at kun app virkar i andre land treng ikkje bety at det dekker samme behov i Norge (forskjellar i kor viktige umiddelbar tilgang til bil er, og forskjellar i klima med tanke på mobilbatteri osv.).
    Tor
  • Hei
    Mannen min har bestilt bil, som står i garasje, og kortlesaren i vinduet er fjerna. Så, det store spørsmålet er, når me er på ferie, må han, eller i det minste mobilen hans vera i mine hender, dersom eg skal ein tur på eiga hand? Det er jo ikkje slik at me går hand i hand, heile ferien.
    Eller er det såpass smart tilrettelagt at når ein i eit fellesskap bestiler bil, så blir reserveringa automatisk overført til den andre sin mobilapp også?
    Det ser dessverre ikkje slik ut, for hans reservasjon viser i alle fall ikkje i min app.
    Så korleis taklar me den kommande ferien?

    Randi Alsnes
  • Hei Randi.

    Kortleserne er ikke fjernet, de er bare byttet ut med nye bokser (som inneholder kortleser).

    I din situasjon vil en mulig løsning være å logge deg inn i appen med din manns brukernavn og passord (fra din egen telefon).

    Vi ønsker oss en bedre løsning for dette, og det ligger i planen for videreutvikling av appen.
    Haakon

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.