Til seneste kommentar

Hvordan betaler jeg for bruk av Bilkollektivet?

Hvordan betaler jeg for bruk av Bilkollektivet?
Bilkollektivet Anmeld upassende innhold
Vis beste svar

Kommentarer

  • Bruk av kjøretøy og kontingent trekkes fra det registrerte betalingskortet ditt.
    For bedrifter er det også mulig å få faktura på epost, eller EHF.

    Kontingent trekkes månedlig og bruk av kjøretøy trekkes umiddelbart etter at reservasjonen er avsluttet.

    Haakon
  • Hva med bensinbruk og antall km kjørt, og event bompenger, hvordan avregnes dette nå? Mvh nina Baastad og Knut Fossland
    Nina Baastad
  • Hei Nina og Knut. Du betaler fortsatt for tiden du reserverer og antall km du kjører (ingen endring i bruksprisene). Drivstoff, hurtiglading og bompenger er fortsatt inkludert i km-prisen.
    Haakon
  • Hei! Hva kan jeg gjøre for å få en månedlig faktura som før, istedetfor å måtte bli trukket for hver tur? Det er jo svært lite fleksibelt for eksempel for en familie at man ikke kan betale månedlig for bilforbruket sitt, slik man for eks gjør hvis man betaler på et billån, husleie etc. Å bli sperret fra å booke bil blir meget upraktisk og unødvendig, når man ellers betaler den månedlige fakturaen som man skal.
    Mvh
    Ingeborg Råsberg

    Ingeborg Råsberg
  • Hei Ingeborg.

    Det er dessverre ikke lenger mulig for privatmedlemmer å betale med annet enn betalingskort per tur. Dette har med sikkerhet og likviditet å gjøre.

    Vi jobber derimot med å få på plass funksjonalitet slik at man ikke automatisk sperres dersom det ikke er mulig å trekke penger på kortet, før man har fått varsel om dette og mulighet til å sørge for at det er mulig å belaste kortet.
    Haakon
  • Helt enig med Ingeborg her! Vi er medlemmer i Bilkollektivet som et alternativ til eie egen bil. Noen ganger trenger man faktisk å kunne hente ut og kjøre en bil selvom man ikke har dekning på konto! Det kam være ganske kritisk faktisk. Selvfølgelig skal alle måtte betale for seg innen rimelig tid, men Bilkollektivet er vår felles ‘eiendel’ som alle bør kunne få bruke når de trenger. Vi har betalt andel og betaler medlemskap. En liten sum kreditt (som f.eks. en dagsleie e.l.) hadde vært hyggelig å tilby medlemmene.
    Ester Mæland
  • Hei Ester. Takk for innspill. Vi ser poenget ditt.
    Slik systemet var lagt opp før, med månedlig betaling etterskuddsvis, og ingen sikkerhet rundt kreditt, opplevde vi at folk bevisst utnyttet systemet og kjørte for titusenvis av kroner uten å gjøre opp for seg. Dette er ingen av medlemmene/medeierne tjent med, da slikt fører til færre tilgjengelige biler for betalende medlemmer, og tapt inntjening som ville måtte hentes inn gjennom høyere brukspriser. Derfor har vi vært nødt til å innføre strengere tiltak for å hindre misbruk og svindel. Sikring av dekning på kort før reservasjon er ett av disse tiltakene.
    Haakon
  • Hei igjen

    Tusen takk for svar.

    Jeg er helt med på at det er i alles interesse at alle gjør opp for seg.

    Slik jeg forstår deg er det imidlertid manglende betaling fra "de få" som har fått dere til å legge nye og lite fleksible betalingspremisser for oss alle. En slik tilnærming bør unngås i det lengste i Bilkollektivet.

    Med denne ordningen beveger Bilkollektivet seg bort fra det å være et varig og godt alternativ til å eie bil, og begynner ligner mer på tradisjonelle utleieløsninger.

    Jeg vil foreslå at dere ser på andre alternativer som sikrer gode betalere som medlemmer. Jeg har vært medlem i 12 år nå tror jeg, og mye har nok endret seg siden den gang jeg ble med, men kan dere vurdere
    - kredittsjekk før man kan bli medlem?
    - strengere sanksjoner hvis man ikke betaler gjentatte ganger, typisk kansellere medlemskap eller sperre bruk?

    For øvrig må dere politianmelde "svindel".

    Jeg oppfordrer til at dere gjør om på dette!

    mvh
    Ingeborg Alme Råsberg




    Ingeborg Råsberg
  • Hei Ingeborg

    Å eie bil innebærer normalt langt høyere kostnader forskuddsvis enn å bruke bil gjennom Bilkollektivet (hvor man fortsatt betaler etterskuddsvis).

    Dersom man ønsker mer forutsigbarhet vil man snart få mulighet til å forskuddsbetale for bruk ved å kjøpe "kontantkort" som man kan kjøre for.

    Vi har nå fått på plass en vente-periode på 7 dager, dersom man ikke har dekning på kortet. Slik at man har mulighet til å gjøre opp utestående uten at fremtidige reservasjoner kanselleres.

    Vi har også innført digital validering av førerkort med Bank-ID.

    Vi anmelder selvsagt svindel (men det hjelper som oftest lite, da svindlere sjelden har midler til å gjøre opp for seg uansett).
    Haakon

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle. Din e-post vises aldri offentlig.