Er det trygt med helårsdekk?
Bilkollektivet har benyttet helårsdekk på deler av flåten siden våren 2022. Alle bilene som har helårsdekk er merket med dette i Appen. Vi har gode erfaringer med disse dekkene, og har ikke observert noen økning i skader eller veihjelpsoppdrag som følge av dårlig veigrep i disse årene. Dette harmonerer også med erfaringer til vår søsterorganisasjon, Mobility i Sveits, som startet med helårsdekk på sine drøyt 3.000 biler et par år før oss.
Både vi og Mobility har gjort tester på bane, og sammenliknet flere ulike helårsdekk mot dedikerte sesongdekk. Resultatene viser at helårsdekk ikke nødvendigvis er like bra som dedikerte sesongdekk på alle føreforhold. Men vi opplever at forskjellene er veldig små, og at det også er forhold hvor helårsdekkene er bedre enn alternativene. I mange tilfeller er det også større forskjeller mellom dekk av samme type fra forskjellige produsenter, enn mellom vinterdekk og helårsdekk.
Det er lett å finne uttalelser om at helårsdekk er uegnet og farlig, men det er vanskelig å finne tester og data som underbygger påstandene. Vi har gjentatte ganger utfordret NAF og flere i bransjen til å teste sammen med oss. Det er de imidlertid ikke interessert i. Vi sitter dermed igjen med et bilde av at det er store økonomiske interesser og lite konkret kunnskap.
Opppsummering:
Både vi og Mobility har gjort tester på bane, og sammenliknet flere ulike helårsdekk mot dedikerte sesongdekk. Resultatene viser at helårsdekk ikke nødvendigvis er like bra som dedikerte sesongdekk på alle føreforhold. Men vi opplever at forskjellene er veldig små, og at det også er forhold hvor helårsdekkene er bedre enn alternativene. I mange tilfeller er det også større forskjeller mellom dekk av samme type fra forskjellige produsenter, enn mellom vinterdekk og helårsdekk.
Det er lett å finne uttalelser om at helårsdekk er uegnet og farlig, men det er vanskelig å finne tester og data som underbygger påstandene. Vi har gjentatte ganger utfordret NAF og flere i bransjen til å teste sammen med oss. Det er de imidlertid ikke interessert i. Vi sitter dermed igjen med et bilde av at det er store økonomiske interesser og lite konkret kunnskap.
Opppsummering:
- Vinterdekksesongen blir veldig lang (før høstferie til over påske) og vinteren er kort. Bilene kjører dermed mest på føre hvor helårsdekk er best egnet.
- Tester og erfaringer er gode. Det er ikke observert økt skadefrekvens eller veihjelpsoppdrag på biler med helårsdekk.
- Helårsdekkene er blitt veldig gode, bilene har fått mye bedre teknologi og vinteregenskaper, klimaet er blitt mildere
Følg innlegget
3
følgere
Perfekt timing på posten. Jeg satt og tenkte på dette selv tidligere i dag, og jeg lurer derfor på:
Hvordan er det med bruk av snøkjetting på bilene som har All-Season-Tires som f.eks Tesla 3 / Y?
Jeg planlegger ikke å kjøre over vidda, men dersom det skulle komme kraftig snøfall eller liknende på vegen til Norefjell f.eks?
Kilde GPT4:
Nei, helårsdekk er ikke anbefalt på vinterføre i Norge. Helårsdekk er et kompromiss mellom sommerdekk og vinterdekk, og de mister de beste egenskapene for hver sesongAd1. Det er viktig å bruke dekk som er tilpasset de norske vinterforholdene, som ofte innebærer snø og is. Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre, og dekkene må ha minimum 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag2. Vinterdekktest viser at mellom-europeiske vinterdekk og helårsdekk som er EU-godkjent til vinterbruk, er ikke anbefalt for bruk i Norden3. Det er derfor best å bruke dedikerte vinterdekk for å sikre tilstrekkelig veggrep og sikkerhet på veiene.